onsdag 6 oktober 2010

Soltorkade tomater

Jag skrev tidigare om ett tomatbröd som jag gjorde på krossad tomat. Den här gången tog jag soltorkade tomater och finhackade dem. Istället för olivolja så använde jag oljan som tomaterna låg i. Tyckte att det blev godare på det här sättet... eller som C. säger: "mindre ketchupigare i smaken"

Brödet blir mycket godare om man kalljäser degen och jag har hittat ett skåp där det drar kallt från en luftventil. Där är det ca 15 grader, vilket gör att den kan jäsa i 7-10 timmar. Har man plats i kylskåpet så kan man låta den jäsa ännu längre.

Det här blev riktigt gott. Gjorde två stora limpor och vi lyckades nästan äta upp en hel på en gång...



Vikt deg på kvällen. Vila i kyla.


Nästa dag.


En riktigt stor limpa! Jag skivade den före frysning, då blir det enkelt att värma i brödrosten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar