tisdag 7 september 2010

Tomatbröd


C. och jag var och fikade på Fröken Brogrens veranda vid Vasatorget och han köpte en smörgås. Brödet var smaksatt med tomat och var väldigt gott. Så jag försökte hitta ett recept och fann ett i Jan Heds "Bröd". Men denna var gjord på kommersiell jäst och jag ville göra en på surdegsgrund. Så jag improviserade lite och skapade ett eget recept:

Dag 1, kväll

100 g. vetesurdegsgrund
200 g. ljummet vattten
150 g. vetemjöl
50 g. rågmjöl

Dag 2, morgon

Surdeg från gårdagen
750-800 g. Vetemjöl
450 g. Tomatkross
50 g. olivolja
2 g. timjan
15-20 g. salt

Jag minns inte riktigt hur jag gjorde med knådningstiderna eftersom att det står så olika i olika böcker. I Jan Heds bok är den totala knådningstiden 21 minuter och för ett surdegsbröd i Martin Johanssons "Surdegsbröd" står det totalt 10 min.

Jag tror jag körde surdeg, vetemjöl och tomatkross i ca. 6 min. på låg hastighet sen ca. 3 min på högre hastighet. Därefter hällde jag i olivoljan och knådade på hög hastighet i ca 3 min. Sist la jag i timjan och salt och knådade i 2 min. till. Så jag fick alltså en knådtid på 14 min...

 Men jag lät den vila i fem minuter och gjorde ett glutentest och då behövde jag knåda den nån minut till.

Nu la jag den i en oljad plastlåda och lät den vila i 4-6 timmar. Jag vek den tre gånger. Första gången efter en timme och därefter med 30 minuters mellanrum.


Jäsande tomatdeg.


Jag delade degen och formade till runda bullar. De fick jäsa under plast i en timme.

Mjölad bakduk, bröd, trådkorg, sist plastpåse.

När bullarna jäst så penslade jag dem med lite vatten och strödde på lite solroskärnor. Sedan var det bara att snitta och in i ugnen på 250 grader, slänga i en kopp vatten under plåten för att få ånga och fort stänga igen luckan.

I ugnen. Efter fem minuter sänkte jag till 225 grader.
När bröden hade nått en innertemperatur på 96 grader tog jag ut dem och lät de svalna på ett galler.


Färdig bakad tomatbröd. Jättegott med en skiva ost på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar