fredag 22 oktober 2010

Vila och vika brödet

Surdegsrevolutionären Martin Johansson (aka. Pain de Martin) är aktuell med sin andra bok "Enklare bröd". Han är en stor inspiration för oss som vill baka riktigt gott bröd! Jag kikar in då och då på hans blogg och testar på intressanta recept. Senast blev det ett recept på knådfritt bröd som man kan läsa här. Man blandar ihop surdeg, vatten, mjöl och salt. Låter stå och viker tre gånger med 45 min. vila mellan varje vikning. Här är mitt resultat!



Fina hål utan knådning.

Ett förvånansvärt bra resultat! Jag hade velat ha tjockare skorpa, så nästa gång blir det till att låta ugnen bli rejält varm innan bröden skjutsas in. Jag kan erkänna att jag är lite feg vad gäller att ha allt för hög värme före sänkning... brukar vara rädd för att det ska bli bränt. Men nästa gång ska jag se till att våga så det blir finare skorpa!

Det här brödet blev riktigt syrligt och bra att göra om man har tid, kanske när man har en tvätt- eller städdag? Man kan ju utmana sig själv att försöka uträtta så mycket som möjligt under 45 min... Det är även ett stort plus att göra om man vill slippa diska degkrokar och bunkar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar