söndag 18 juli 2010

Nattbak

Första inlägget!

Jag älskar att baka. Den här gången blev det nattbak för jag kunde inte hitta något svalt ställe att jäsa på, helt omöjligt i den här värmen. Min sambo tyckte att jag kunde gå ner till källaren och lägga den i vårt förråd men med risk för att väcka grannarna så lät jag bli. Det skulle vara ganska kul om någon irriterad granne kom på en i trapphuset och säger åt en att sluta väsnas klockan två på natten... "Oj ursäkta, men jag skulle ju bara ställa en deg i källarförrådet..."

Levain är den typ av bröd som jag bakar mest. Det är en fransk typ av surdeg som görs på vildjäst. Man tar en glasburk och lägger i nån typ av torkad frukt som russin, fikon eller aprikoser (osvavlade), honung, strösocker och ljummet vatten. Sen skakar man om burken och låter den stå på ett varmt ställe i ungefär 4-5 dagar. När frukten flutit upp på ytan, det bubblar lite och skum bildats ovanpå så är vildjästen klar. Frukten silas bort och det är vätskan som används till att starta en deg.

I princip så

1. tar man och blandar ihop lite vildjäst, vatten och mjöl. Låter stå.
2. Sen blandar man i lite mer vatten och mjöl. Låter stå.
3. Och sen lite mer vatten och mjöl. Låter stå.

Kallas för Trestegslevain för att det är i... ja... tre steg.

Nej, nu tycker jag att jag suttit här och skrivit för länge. Som med allt går det ju segt i början men det är ju en vanesak. Med en stor dos tålamod kommer man långt i både skrivandet och bakandet. Dags att hänga tvätt och städa lite för snart kommer Sandra över och gör mig gott sällskap!


På jäsning.




Gryning och bröd i världens minsta köksfönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar