lördag 28 april 2012

Brödkurs, rustika bröd och fantastiska surdeg

Jag är inte den bästa på att uppdatera! Nu har jag haft fem veckors VFU (praktik) på en jättefin skola, kommer sakna alla barnen. Det har varit en intensiv och ganska tuff tid men jag har lärt mig jättemycket. Tyvärr har studierna och sjukdomar stått i vägen för mitt bakande men det ska snart åtgärdas!

Jag har alltid velat gå på en brödkurs hos bagaren och brödpassionerade debattören Sebastién Boudet och för ca två månader sen så gick jag en intensiv helgkurs i surdegsbakning. Det var riktigt kul och jag lärde mig jättemycket! Vi pratade mycket om råvaror och hade mycket politiska diskussioner om bröd och mat. Om man är intresserad så finns det mycket att gotta sig med på hans blogg.

Kursen avslutades med att vi fick avnjuta våra bröd i sällskap med gott vin och fantastiska ostar. Den jobbigaste biten var att kånka hem kassor fulla av bröd, måste vägt nästan tio kilo!

Tröttheten börjar ta tag i mig nu så jag avslutar med lite bilder från kursen och mitt första riktigt rustika surdegsbröd som jag bakade hemma vilket blev så lyckat tack vare kursen. Jag får skriva av mig all nyvunnen kunskap någon annan dag... nästa gång jag bakar!


Olika snitt

Med ett sopskaft kan man forma...
...både baguetter...

... och frallor!



Brödskådning och längtan efter första tuggan.

Fina bröd som bakades hemma.

2 kommentarer:

  1. Hejsan Bagaren B. Kul att hitta en till "Brödnörd" som fastnar vid mjölhyllan och vars högsta önskan är en bakkurs. Dina bröd ser väldigt fina ut och de som får dela dem med dig ska vara väldigt glada.

    Lycka till i fortsättningen!

    SvaraRadera
  2. Ursäkta mitt sena svar, men tack så mycket! Dina bröd och macarongs ser riktigt goda ut ;) Hoppas att du hunnit gå på bakkurs, det är inspirerande! Kan även tipsa om saltå kvarn och eldrimner som arrangerar bakkurser. All baklycka till dig!

    SvaraRadera