onsdag 26 januari 2011

Mera macarons!

Förra veckan var jag hemma hos min nyfunna bagarvän. E. bor i ett jättefint hus vid en sjö strax utanför Örebro och jag var lite smått lyrisk över att få både komma ut på landet och att få baka i ett riktigt kök! Vi gjorde macarons med blåbär och vitchoklad ganache. Egentligen skulle de gröna fyllas med passionsfrukt och chokladganache men den råkade vi förstöra... choklad är ju en hel vetenskap och tyvärr är jag dåligt påläst! Den skar sig och blev grynig. Som tur är bor jag med en kunnig kock som förklarade att man ska smälta chokladen långsamt med den uppkokade grädden, (som först måste svalna och får vara max 40 grader). Klumpigt värre så la jag i chokladen direkt i den tokvarma kastrullen på spisplattan... Men nu vet jag! Nästa gång blir det förhoppningsvis inga fler ganache-misstag.

Jag tycker att det svåraste med macarons är att veta hur konsistensen ska vara på smeten. Den får inte vara för fast och den får inte vara för lös. I flera instruktioner på nätet så står det att konsistensen ska vara "flowing like lava". Visst, lava har man väl sett på tv... när en aktiv vulkan sprutar ur sig den heta massan... men eftersom att jag försöker undvika att känna på lava så har jag inga bra referensramar. Ett annat kritiskt moment för min del är att spritsa och få kakorna runda och fina. Än så länge så småfuskar jag lite och har en mall under bakplåtspappret. Har man fått in snitsen så kanske man lyckas bli lika skicklig som den här snubben!

I lördags var årets konditor, Roy Fares med i Go'kväll och visade hur man gjorde macarons. Han gav väldigt bra tips! Finns att titta på SVT play fram till 22 feb.



Efter spritsning ska kakorna stå i minst 30 min innan de gräddas.

Efter montering ska de helst ligga en dag i kylen (i lufttät burk/låda).
Resultatet blev gröna och lila macarons med blåbär- och vit choklad!

1 kommentar:

  1. En hel dag i kylen? Vem försöker de lura? Man måste ju iaf smaka på en och tar man en slinker det ju lätt ner fler... :)

    SvaraRadera