måndag 17 januari 2011

Macaronmani

Jag har alltid velat anta utmaningen att göra sockersöta macarons men inte riktigt vågat... men efter besöket på Petite France blev jag så inspirerad att jag var tvungen! Jag läste på ordentligt och googla bilder och instruktioner. Det finns så mycket hjälp man kan få på internet, allt från bloggar till videor!

Det är lite pilligt att göra macarons men jag tycker att det är kul! Så länge man inte har allt för höga förväntningar... en bloggare skrev att det tog henne minst 30 försök innan hon fick till det (!). Innan jag drog igång projektet, sa min sambo till mig: "Du... bli inte arg nu om du misslyckas.." "Nej", sa jag: "Jag tror att det kommer gå förjävligt, det blir säkert en enda stor pannkaka av allt!"

Till en början blev de som hårda maränger, fick ändra lite på temperatur och tid för att de skulle bli fasta men mjuka i mitten. Det tog mig fyra plåtar tills de blev någorlunda bra (tur att min ugn är så liten). När man gör macarons är alltså nyckelorden att ha låga förväntningar och rikligt med tålamod.

Nån gång ska försöka sammanställa en liten lista på vad man ska göra för att få dem fina... jag tog hjälp av Mia Öhrns Macaronnördskola, Hello Sugar Cupcakes instruktioner för macarons och Youtube.

Det blev två olika smaker och jag är faktiskt ganska stolt över att de blev så bra på första försöket!

Hasselnötter och vitchokladganache med blåbär.

Chokladganache med passionsfrukt.

Smakfulla presenter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar